Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
Test akumulatora Opole

Przed zimą warto sprawdzić pracę podstawowych podzespołów elektrycznych samochodu. Niestety przy silnych mrozach, tylko w 100% sprawny akumulator i rozrusznik umożliwiają bezproblemowy rozruch auta. W przeciwnym wypadku mogą pojawić się poważne kłopoty z odpaleniem silnika.

Diagnostyka akumulatora Opole

Czasami przyczyny kiepskiego stanu akumulatora są trudne do znalezienie i trzeba go po prostu wymienić na nowy. Okazuje się, że wiele cennych informacji dostarcza już prosty test akumulatora Opole wykonany przy pomocy podstawowego miernika elektrycznego. Wprawdzie nie daje on konkretnej odpowiedzi, ale jest wskazówką, czy warto udać się do profesjonalnego warsztatu samochodowego.

W tym przypadku przydatny jest miernik prądu stałego. Warto też poprosić o pomoc drugą osobę. Na starcie należy sprawdzić napięcie akumulatora przy wyłączonym zapłonie. Prawidłowo wynosi ono około 12,5 V. Gdy jest sporo niższe to sygnał, że akumulator jest zbyt słabo naładowany lub nawet uszkodzony. Jeśli napięcie jest odpowiednie, nie musi to oznaczać, że akumulator ma właściwą moc rozruchową. To można jednak już sprawdzić w warsztacie za pomocą specjalnego testera, który uwzględnia wydajność baterii pod obciążeniem.

 

Wydajność akumulatora nie zawsze jest taka sama

W przypadku większości aut napięcie ładowania akumulatora wynosi od 13,8 do 14,5 V i pozostaje niezależnie od obrotów takie samo. tylko w nowoczesnych autach napięcie to jest wyższe i sięga do 14.7 V. Wówczas jednak pracą alternatora zarządza elektronika pokładowa pojazdu. Co ciekawe, niekiedy wynik pomiaru może być nieco zakłamany poprzez nieprawidłowe połączenie kabli. Gdy na klemach jest za dużo tlenków czy na połączeniu masy  z karoseria obecna jest rdza, ma miejsce spadek napięcia w czasie ładowania i poboru prądu. Warto na ten fakt zwrócić uwagę.

Oczywiście same pomiary to nie wszystko. Alternator i rozrusznik muszą być utrzymywane w czystości. Gdy są narażone przez długi czas na wyciek oleju, mogą niestety szybko ulec uszkodzeniu. Podczas samodzielnego demontowania tych elementów, należy pamiętać zawsze o odłączeniu przewodów od akumulatora. W przeciwnym wypadku może dojść nawet do pożaru samochodu.

 

Jak sprawdzić napięcie na akumulatorze?

To, że akumulator jest w kiepskim stanie widać doskonale w okresie jesienno-zimowym. Przy niskich temperaturach silnik w czasie rozruchu osiąga niskie obroty, które szybko spadają. Dlatego często w przypadku akumulatorów starszych konieczna okazuje się ich wymiana. Warto jednak wcześniej sprawdzić, czy nie doszło po prostu do niedoładowania akumulatora np. na skutek awarii alternatora. W tym celu mierzy się napięcie na zaciskach. Można też wykonać test akumulatora Opole przy pomocy testera.

Podczas wykonywania pomiaru napięcia na zaciskach akumulatora, gdy silnik pracuje, wynik powinien wynosić zwykle od 13,8 do 14,5 V. Wówczas można mieć niemal 100% pewność, że wszystko działa prawidłowo. Zdarzają się jednak wady alternatorów, które wynikać mogą ze skorodowania płytek stojana. W takiej sytuacji ładowania zanika i się pojawia. Jeśli wynik przekracza znacznie 14,V to znak, że uszkodzony jest prawdopodobnie regulator napięcia. Z kolei, gdy napięcie jest niskie, przyczyn takiego stanu rzeczy może być sporo. Warto więc zwrócić się o pomoc do specjalistycznego warsztatu.

Dobrym pomysłem jest ponadto zmierzenie napięcia akumulatora w czasie rozruchu. Gdy wynosi ono bardzo mało to znak, że akumulator jest bardzo zniszczony lub uszkodzeniu uległ rozrusznik. W normalnych warunkach napięcie w czasie rozruchu nie powinno bowiem wynosić mnie niż 10 V. W praktyce można stwierdzić to nawet bez pomocy miernika.

 

Test akumulatora Opole

Akumulator sprawdzić można oczywiście domowymi sposobami, ale lepszym rozwiązaniem jest odwiedzenie jednego ze sklepów sieci Uruchom.com, gdzie sprawdzenie akumulatora jest zupełnie darmowe. Ponadto diagnostyka odbywa się tam w sposób profesjonalny, gdyż wykorzystuje się do niej specjalne testery. W przeciwieństwie do klasycznych mierników elektrycznych dokonują one oceny przy warunkach, które występują w czasie mrozu (symulują odpowiednie obciążenie). Czasami okazuje się, że kierowca sam nie wiedział, że akumulator, który posiadał nadaje się do wymiany. Taki test można wykonać bardzo szybko i bez wcześniejszego umawiania się. Cały proces trwa w zasadzie nie dłużej niż kilkanaście sekund. Pozwala uniknąć niepotrzebnej wymiany akumulatora na nowy lub w porę wykryć jego uszkodzenie.

 

Dlaczego akumulator należy wymienić na nowy?

Oczywiście o akumulator i rozrusznik należy w odpowiedni sposób dbać. Przede wszystkim powinny one pracować w czystości. Można pokusić się np. o montaż osłony wrażliwych elementów. Rozrusznikowi wystarczy kilka kropli oleju silnikowego, aby doszło do przegrzania uzwojenia. Ponadto dochodzi do wielu mechanicznych uszkodzeń, które wynikają po prostu z dużego przebiegu samochodu. Z czasem zużywają się m.in. szczotki, pierścienie ślizgowe wirnika czy komutator i łożyska. Dlatego też warto co jakiś czas te elementy sprawdzać.